Boek en tijd, acryl op papier,
50 x 70 cm. Anita, 2009.
Gedoe
op tafel
Joop Swieringa, Jacqueline Jansen Scriptum 2013, 86 pag. ISBN
9789055943630
Wie kent het niet, gedoe thuis of op het werk? Het
is er altijd maar er wordt zelden over gepraat, 'het blijft in het behang
zitten'. Je herkent gedoe aan onrust, weerstand, wantrouwen, roddelen,
groepjes vormen, wij-zij, anderen beschuldigen. Verpeste sfeer, negatieve
energie waarbij groei of verandering onmogelijk is. Gedoe is vooral
voelbaar en legt sluipend de organisatie plat.
Het idee leeft dat gedoe niet in een goede
organisatie hoort. De manager ontkent daarom meestal uit angst of schaamte
dat er gedoe is. Hij vindt dat hij faalt en toont macht en daadkracht door
nieuwe regels in te stellen en (vaak de verkeerde) mensen te ontslaan waar
dan weer meer gedoe van komt. Hij bestrijdt de zo de symptomen maar niet
de oorzaak.
En daar zit precies de moeilijkheid van gedoe.
Gedoe gaat over relaties, gedrag dat emoties oproept en dat is lastig
boven tafel te krijgen. Daar is vertrouwen voor nodig terwijl dit nu juist
ontbreekt. De auteurs, organisatieadviseur/psycholoog, leren de lezer
gedoe te herkennen. Zij hebben ervaring om gedoe op tafel te krijgen en
beschrijven effectieve methodes die de lezer kan gebruiken.
Het gaat niet zozeer over vaardigheden maar vooral
om durf! Pak de koe bij de horens en leg gedoe op tafel. Voorwaarde is wel
dat iedereen erbij betrokken wordt. Ook al lijkt het een probleem tussen
twee mensen, gedoe beïnvloedt het hele team. Alle teamleden zijn
verantwoordelijk voor het probleem en dus ook voor de oplossing. Uitpraten
leidt tot begrip maar voor de toekomst zijn duidelijke afspraken nodig
waarop iedereen elkaar kan aanspreken.
Gedoe
is normaal als mensen samenwerken. Erkenning hiervan haalt de druk van de
ketel waardoor gedoe opgelost kan worden. Dit dunne en makkelijk
toegankelijke boek helpt iedereen die in een team werkt de sfeer en
samenwerking te verbeteren. Het is herkenbaar en verhelderend. Als je het
uit hebt durf je te 'tafelen'.
Recensie in Medisch Ondernemen, 2016
Zie
de mens
Pleidooi
om anders naar elkaar te kijken.
Manu Kierse, Lannoo,
138 pag. ISBN
9789401 417907
"Verklein de afstand als je in contact komt met een
patiënt. Dit verbetert de relatie. 'Zien' is een manier van kijken die de
waarde en waardigheid van mensen centraal stelt. 'Zien' is aandacht,
empathie, doen wat je zegt, er zijn voor de ander zodat die zich begrepen
voelt".
Manu Keirse geeft voorbeelden uit de gezondheidszorg. Hij
schrijft over compassie, op gelijkwaardig voet met de ander omgaan en over
rust die noodzakelijk is om zonder oordeel of irritatie er werkelijk voor
de ander te zijn. Hij bespreekt welbevinden, levenskunst, geluk en
lardeert zijn betoog met oneliners zoals: "Betekenis
van je leven ligt in het verschil dat je maakt in het leven van anderen."
Keirse smeekt de zorgverleners om de mens niet op te
splitsen in organen, valkuil van specialisaties, maar hen als een geheel
te zien met hun emoties en overtuigingen. Weersta de verleiding om je
vooral te richten op behandeltechnieken. "Vergoeding van technische
verrichtingen in de geneeskunde is een hinderpaal voor de kwaliteit van
zorg. Mensen krijgen een etiket opgeplakt waardoor je ze niet meer echt
hoeft te zien."
Het boek laat je kritisch denken over je houding als
zorgprofessional. Vraag je op een hectische dag eens af waarom je dit vak
ook alweer gekozen had. Realiseer je dan hoe je als zorgverlener in het
leven staat en welk effect dit op jouw patiënten heeft. Zij ontmoeten je
op een kwetsbaar moment en herinneren zich de manier waarop je met hen
omgaat blijvend. Daarin kun jij het verschil maken.
Voor ieder die zorg wil dragen voor een ander is dit boek
een kennismaking met een andere manier van elkaar 'zien'. De video met
(toevallig?) dezelfde titel "Zie de mens" van het UMCG brengt je
terug tot de essentie van de gezondheidszorg: aandachtig kijken en
luisteren naar de mens. Het sluit prachtig aan bij het boek. https://www.youtube.com/watch?v=3FKnbG749HA
Recensie in Medisch Ondernemen, 2016
Waarom
iedereen luistert als je over seks
praat
& tien andere manieren om jezelf krachtig te profileren
Kiki Verbeek, Thema Amsterdam, 2014. ISBN 10 9058719359
“Wat
lees jíj?”
vraagt een vriend met twinkelende ogen. Het boek heeft direct zijn
aandacht omdat de titel en kaft seks suggereren. Kiki Verbeek pleit om de
principes die meespelen als je
over seks praat toe te passen in bedrijfsuitingen waarin je jezelf
profileert als een expert, zichtbaar, herkenbaar en superaantrekkelijk.
Het groot aantal foto’s zijn verre van sexy en de lay out is
modern.
De
auteur legt uit dat succesvolle ondernemers voor ‘Simpel’ kiezen. Doe waar je het beste in bent en alleen als dat ook is wat je het
allerliefste doet. Als dat niet simpel is? Maar er zijn valkuilen
waarvoor de lezer wordt gewaarschuwd zoals angst om te kiezen. Marketing
is je zichtbaar maken in al je bedrijfsuitingen op de manier die bij je
past. Dit boek leert je profielteksten schrijven. Het schrijven verheldert
hoe je denkt en maakt inzichtelijk waar je met je bedrijf voor staat. Het
dwingt je tot precies formuleren van al je uitingen. Verbeek stelt dat de helderheid van een verhaal valt of staat bij de helderheid van de
denker. Hier zit de kracht van het boek. Voor wie het niet duidelijk
is wat hij wil en hoe hij over dingen denkt, is het onmogelijk om
overtuigende profielteksten te schrijven. Anders gezegd: schrijven gaat
vanzelf als je maar weet wát je wilt
schrijven.
In
hoofdstuk 2 komen 10 manieren om je als expert te profileren aan bod. De
vragen zetten je aan het denken. Wat is je bedrijfsmotto, wat beloof je de
klant? Ik voel weerstand als
ik de tips lees die mij wel erg aansporen dingen volgens een bepaalde
manier te doen: Kies eerst.. Wees
zuinig met.. Gebruik geen… De voorbeelden tonen mij echter aan dat
dit echt werkt als je kort en bondig wilt formuleren. Ik ga de uitdaging
aan om een profieltekst te schrijven en sla het boek open als steuntje in
de rug.
In het derde en laatste
hoofdstuk vraagt Kiki Verbeek: “Wie wil er nou een droombaan?” Ik
reageer “ja, natuurlijk.” “Nee” zegt de auteur, “een droombaan
houdt je voor de gek omdat een einddoel wordt gesuggereerd. Vind liever
wat jou in beweging brengt.” Dan is het voelbaar dat de auteur naast
Neerlandica ook filosoof is, ze zet je aan het denken en aan het werk om
een helder profiel te schrijven waarmee je als professional zichtbaar bent
voor je klanten! Voor iedere ZZPer een boek om mee aan de slag te gaan.
Recensie
in Tijdschrift voor Coaching, 2015
Helpen
met impact
Over
de dynamiek van het aanbieden, geven en ontvangen van hulp.
Edgar H. Schein, van Duuren psychologie, Culemborg. ISBN 987-90-8965-181-5
‘Helpen
is een ingewikkeld fenomeen.’ stelt Schein, emeritus-hoogleraar
management, in de eerste zin van zijn als essay geschreven boek waarin hij
de emotionele dynamiek van de hulprelatie analyseert. Hij onderzoekt welke
psychologische, sociale en culturele valkuilen kleven aan het hulpproces
om daarmee duidelijk te maken waarom goed bedoelde hulp en adviezen worden
afgewezen. Een scala aan professionele en persoonlijke voorbeelden maken
het inzichtelijk.
De
vogels op de harde kaft vliegen in formatie en staan voor succesvol
teamwork door wederzijdse hulp. Ook mensen geven zo vanzelfsprekend hulp
aan elkaar dat het pas opvalt als er geen
hulp wordt geboden. Edgar Schein ziet helpen als een op zichzelf staand
sociaal proces, een basale menselijke relatie waardoor dingen in beweging
komen. Hij gebruikt de metafoor van het theater waarin wij afwisselend de
rol van acteur en publiek spelen.
Schein
stelt dat het onderliggende proces bij verschillende verzoeken om hulp
hetzelfde is en hij onderstreept het belang van onderling vertrouwen. Hij
noemt de valkuilen voor de helper en de ontvanger (hij gebruikt hiervoor
het woord cliënt) en geeft aan wat zij moeten doen om het hulpproces te
vergemakkelijken. Dit kan door de interventie te richten op een
evenwichtige relatie zonder dat de helper zich machtig voelt en de cliënt
zijn eigenwaarde verliest. Hij pleit ervoor dat ondergeschikten zich vrij
voelen om een leidinggevende te helpen door het geven van feedback en
illustreert dit met voorbeelden uit de operatiekamer. Hij leert ons om
vooral de rol van procesadviseur aan te nemen en ons bij de interactie te
richten op de communicatie: vraag welke hulp verlangd wordt en laat de cliënt
bepalen wat hij ermee doet. En, geef niet meer hulp dan gevraagd wordt!
Het
praktische boek, met aan het eind van ieder hoofdstuk een samenvatting,
leest makkelijk. Schein lardeert zijn boodschap veelvuldig met voorbeelden
en treedt daarbij in herhaling. Wat mij betreft waren de voorbeelden van
verschillende hulpsituaties en de rol die we daarin spelen (hoofdstuk 6)
voldoende geweest. Het woord cliënt
past in de rol van adviseur of consultant maar stoort in persoonlijke
voorbeelden.
Hoofdstuk
9, het laatste, bevat tips gebaseerd op 7 principes zoals: Hulp is pas effectief als de hulprelatie als gelijkwaardig wordt ervaren.
Het analyseren van het proces spreekt mij als coach aan maar het boek is
zeker toegankelijk voor een breed publiek. Het laat zien dat er bij een
hulprelatie altijd machtsverschil is en dat streven naar evenwicht
essentieel is voor het geven van hulp met impact.
Recensie
in Counseling Magazine 2014
Beter
met eHealth
Digitale trends en tools in 60 minuten
Liesbeth
Meijnckens, Haystack, 176 pag. ISBN 9789461261694
Beter? Na
een uurtje lezen stel ik vast dat het gebruik van eHealth beter kan zijn
voor de gezondheid van de patiënt, betere service kan bieden en de
efficiency in de zorgverlening kan verbeteren. Dus… pakken die kansen
maar… niet alles tegelijk adviseert Meijnckens. EHealth betekent
internet en ICT in de gezondheidszorg. Niet meer weg te denken en
tegelijkertijd nog tamelijk onbekend. Dit boekje belicht alle kanten en
mogelijkheden die er voor zorggebruikers en zorgverleners zijn. En let op
bestuurders, zorginkopers en ICTers: eHealth kan alleen een succes worden
als het past bij de doelgroep, de organisatie en de strategie. Begin
klein, leer van ervaringen, praat vooral met de gebruikers, de
zorgverleners en patiënten. Implementatie is pas succesvol als zij er
volledig achter staan.
De auteur
bespreekt welke toepassingen al gebruikt worden en wat de voor- en nadelen
zijn. Patiënten gebruiken apps voor bloeddrukmeten, tromboseprikken,
diabeet en zelftests. Zij behouden hiermee hun zelfstandigheid en zijn
minder reistijd kwijt. In de thuiszorg kunnen bv vijf huisbezoeken per dag
worden teruggebracht tot drie waarbij er twee worden vervangen door
beeldbellen. Specialist- en huisartsenpraktijken bieden on line
herhaalrecepten aan en gebruiken beeldbellen om een onderzoeksuitslag met
de patiënt te bespreken. Informatie over ziekten, behandelingen,
operaties wordt verstrekt via hun sites.
In de
praktijkvoorbeelden worden ervaringen met de lezer gedeeld. Ook wetgeving
en technologie komen aan bod. Het boekje sluit af met publicaties en een
lijst van websites zodat de lezer zijn weg kan vinden.
eHealth is een nieuw
instrument, ook al staat niet iedereen te springen om verandering.
Implementeer een toepassing stap voor stap en volg de ervaringen van de
pioniers. Dit boekje is informatief en geeft je een duwtje in de rug. Maak
vooral een bewuste keuze die past bij de patiënten, de praktijk en het
team. Eenmaal de smaak te pakken volgt er meer, dat verzeker ik de lezer.
Recensie in Medisch Ondernemen, 2016
Informatie-
en communicatie technologie in het tandheelkundig team
Hoofdstuk
8 in Samenwerken in de Mondzorg.
R. Schaub, Bohn Stafleu van Loghum. ISBN10
9031351644
Grafic
Design is the art of communication
Automatisering in de mondzorgpraktijk wordt meestal vooral gebruikt voor
het management en de financiële afwikkeling. Ondersteuning van de
diagnose, indicatie en het monitoren van het behandelplan krijgt
nauwelijks aandacht terwijl dit de kwaliteit van zorg aanzienlijk
verbetert. Als voorbeeld wordt beschreven hoe TabDents deze zaken heeft
geautomatiseerd.
TabDents
software is gericht op de workflow, ergonomie en hygiëne,
gebruikmakend van evidenced based indices etc. Daarnaast automatisch
gegenereerde verslaglegging, administratie en financiële afwikkeling.
Hoofdstuk 8 neemt u mee als beroepsuitoefenaar in de dagelijkse praktijk
waarbij de computer en de software u tijdens de behandeling
ondersteunt. www.tabdents.nl
Hoyng Coaching Training
opgericht door Anita Hoyng.
Lees
meer
over mij en lees mijn
blogs.
Neem voor meer informatie contact op. ahoyng@planet.nl